Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Jaarverslag 2014

Ledenvergaderingen

Zoals gebruikelijk waren er een voor- en een najaarsledenvergadering.

Op 20 maart vergaderden we in Duivendrecht. Naast het bestuur waren er 22 leden en belang-stellenden aanwezig. Alex de Boer en Mark Homan namen afscheid als bestuurslid. Zij werden beiden hartelijk bedankt want zij hebben vanaf de oprichting van de Vereniging heel veel werk verzet en daarmee een start gemaakt voor een succesvolle Vereniging.

Na een gezellige korte pauze bekeken we de presentatie van Kees Andriessen over het vroegere

Willibrordusgebouw aan de Rijksstraatweg. Kees woonde in zijn jeugd in dit gebouw, ook wel Paxgebouw genoemd, en kon heel leuk vertellen over die tijd. Ook toonde hij veel oude foto's die, afgaand op de reacties uit de zaal, met veel plezier herkend werden.

Op 17 november vergaderden we op Wester-Amstel. Naast het bestuur waren er 35 leden en belangstellenden aanwezig. Het bestuur werd uitgebreid met Henk Keizer. Ida Praagman is afgetreden.

Ook komen de onderwerpen Vriendenfonds en Museum aan de orde. Na een drankje in "de keuken" van het buiten houdt de heer Reinders Folmer een causerie, met een PowerPoint presentatie over de geschiedenis van Wester-Amstel. We krijgen ook een indruk van het vele opbouwende werk dat de Stichting Vrienden van Wester-Amstel heeft gedaan.

Het bestuur kwam in 2014 10 keer bijeen.

In maart traden Alex de Boer en Mark Homan af. Ida Praagman trad toe als lid. In november werd Henk Keizer gekozen als bestuurslid en trok Ida Praagman zich terug.

Het bestuur bestaat sindsdien uit: Ruud Sieker-man, voorzitter; Ton van Noorden, penning-meester; Lenny van Erp, secretaris; Ria de Swart, ledenadministratie en Henk Keizer, publiciteit.

Uitgaven

Speuren en Ontdekken verscheen in 2014 zoals gebruikelijk driemaal. De redactie bestond uit Marry de Boer, Anneke Boomars, Willemies van der Velden, Ton van Noorden, Henk Keizer en Ruud Siekerman. De correctie was in handen van Ria de Swart. De lay-out werd gedaan door Danielle de Graaff.

Vanwege het 400-jarig bestaan van Beth Haim werd het aprilnummer daar geheel aan gewijd en in een extra grote oplage verspreid.

Het blad leverde veel positieve reacties van lezers op.

De wervingskracht van de Vereniging blijkt positief beïnvloed te worden door de nieuwe vorm van het blad.

Piet de Boer, Piet Roos, mevrouw en mijnheer Habicht, Peter van Schaik

tijdens de presentatie van Ouderkerkse Vergezichten.

Nieuwe Uitgave: Historische Reeks

Er verscheen een nieuwe uitgave in de Historische Reeks met als titel ‘Ouderkerkse Vergezichten’. Door een gegarandeerde afname van Coherente, Gemeente Ouder-Amstel, RABO-bank en een subsidie van stichting Stinak werd de uitgave mogelijk.

Kaarten Beerstraten

In het najaar werd een ansichtkaart en een wenskaart van een schilderij over Ouderkerk van

Beerstraten uitgegeven. Het Amsterdam museum stond ons het publicatierecht eenmalig kosteloos af.

Werkgroepen

Monumentenwebsite

www.monumentenouderamstel.nl

De monumentenwebsite wordt goed bezocht. Piet de Boer en Alex de Boer doen het onderhoud van de site. De foto’s zijn van Piet en Marry de Boer.

Ans Quirijnen, Hennie de Haan, Piet de Boer, Peter Lichtenveldt, Piet Roos, Peter van Schaik, Ruud Siekerman, Wim Welling en Alex de Boer leverden redactionele bijdragen.

Databank Middeleeuwen Amstelland
In dit project zijn we op zoek naar de vroege geschiedenis van Amstelland. Doel van dit project is een databank te bouwen van teksten uit originele bronnen over de geschiedenis van Amstelland vóór 1525. Van die teksten maken we transcripties en vertalingen naar modern Nederlands. Het project is een samenwerking met de Vereniging Historisch Amstelveen (VHA) en de Historische Kring Abcoude-Baambrugge (HKAB). De projectgroep bestond in 2014 uit: Wim Timmer (HKAB), Cees Verkerk, Guus Lindeman (VHA), Wim Groeneweg (VHA), Dirk Hoeksema (VHA) en Peter Lichtenveldt (VHA/WvA).

Ton van Noorden, Wim Welling, Ruud Siekerman en Alex de Boer maakten deel uit namens de Vereniging.

De resultaten gaan we publiceren via een nog te bouwen website.

Transcriptiegroep

Maandelijks komt de Transcriptiegroep in het museum bijeen om originele Oud-Nederlandse teksten te bestuderen en die om te zetten naar modern Nederlands.

Historische Onderzoeksgroep

De groep is actief op een breed front van onderzoek o.a. interviews met (oude) bewoners, huisnummering en het beantwoorden van ontvangen vragen.

De groep komt ongeveer eens per zes weken bij elkaar. Er doen ongeveer 11 leden van de Vereniging aan mee.

Evenementencommissie/excursies

De commissie bestond in 2014 uit: Lenny van Erp (voorzitter), Mark Homan, Frans Zwerver en Eric Jonker. Dit jaar werden weer twee excursies georganiseerd: op 29 juni een wandeling door de Joodse Buurt van Amsterdam (19 deelnemers) en op 25 oktober bezochten we het Stadsarchief in de Vijzelstraat in Amsterdam. Er moesten vanwege het grote aantal deelnemers (44) 2 groepen gevormd worden.

Werkgroep Archeologie

Belangstellenden in archeologie werden in december opgeroepen zich te melden. Ongeveer 10 mensen hebben zich aangemeld. Deze werkgroep wordt geleid door Alex de Boer en Jan Gaasterland en gaat in 2015 van start.

Contacten/vertegenwoordigingen
Met onze zusterverenigingen hadden we op 4 oktober een bijeenkomst in Amstelveen. Aanwezige "zusters" waren: Aalsmeer, De Proosdijlanden, Abcoude, Diemen, Duivendrecht en wij natuurlijk. Er werd o.a. gesproken over de verenigingsbladen, publicaties, promotie, behuizing en inbreng of steun van de gemeente.

Na een heerlijke lunch met broodjes van bakker Out (ja, ja) maakten we een wandeling door het oude dorp van Amstelveen o.l.v. Wim Groeneweg en Anneke Bulk. Een nostalgische tour.

Na nog een drankje op een terras in de Dorpsstraat  namen we afscheid.

- Er heeft dit jaar geen overleg met het bestuur van het Historisch Museum Ouder-Amstel plaats gevonden. Mark Homan trad op 1 januari af als bestuurslid van het museum en in de vergadering van maart als bestuurslid van de Vereniging.

- Cultuurplatform: Alex de Boer is lid van het Cultuurplatform. Dit platform adviseert de gemeente Ouder-Amstel gevraagd en ongevraagd over alles wat met cultuur te maken heeft.

- Stichting Erfgoed Amstelland: De stichting is eigenaar van en beheert enkele voor Ouder-Amstel belangrijk geachte voorwerpen van kunst. Rob Ammerlaan maakt namens Wolfgerus deel uit van het bestuur. Enkele leden en bestuursleden van de Vereniging waren nauw betrokken bij de verwerving van en het onderzoek naar de aquarel van Hendrik Kruimel uit 1812.O.a. via een ‘Valentijnsveiling’ kwam geld binnen. Wolfgerus administreerde de binnengekomen gelden. De aquarel zal in januari 2015 aan de stichting in eigendom worden overgedragen.

In de openbaarheid

- De Vereniging presenteerde zich op de Pure Markt op het kampje in Ouderkerk gezamenlijk met verschillende andere culturele instellingen.

Ria de Swart achter de stand bij het Vega-huis

- Bij de viering van 400-jaar Beth Haim waren we in de entree van de begraafplaats aanwezig met onze uitgaven.

- Tijdens de Open Monumentendagen stonden we met een eigen stand in de Brugstraat bij het Pontje.

Voor bovenstaande gelegenheden is er een speciale vlag en een spandoek met het logo van de Vereniging ontworpen.

Leden

Evenals vorig jaar hebben we de stijgende lijn kunnen vasthouden. Inclusief cadeaulidmaat-schappen, ereleden, abonnees, donateurs en organisaties is de oplage van het blad gestegen naar 370 exemplaren dat is een stijging van 29 vergeleken met het begin van het jaar.

Er is in 2014 geen aparte wervingsactie gehouden.

Bijeenkomst met vrijwilligers.

De speciale ‘vrijwilligersdag’ die ons naar Amstelveen bracht, viel in goede aarde.

Communicatie intern/extern

- Het verenigingsnieuws verscheen 4 keer.

- Henk Keizer verzorgde enkele publicaties in het Weekblad van Ouder-Amstel over diverse onderwerpen uit de historie.