Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Persoonlijke hulpmiddelen

slider

.

Sections

Huishoudelijk Reglement

Het Huishoudelijke Reglement zoals vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering op 9 november 2010.

Dit reglement volgt in principe de artikelen van de statuten.

Artikel 1          Lidmaatschap

1                      Leden en donateurs hebben, indien een bijdrage wordt vereist voor lezingen en cursussen en andere activiteiten, recht om deel te nemen tegen een gereduceerd tarief.                  

2                      Gegevens van leden en donateurs, die nodig zijn voor het toezenden van nieuws, periodieken e.d., die uitgegeven worden door de Vereniging of die het bestuur noodzakelijk acht voor een goede communicatie met de leden, zullen bijgehouden worden in een ledenbestand. Deze gegevens zullen slechts worden gebruikt voor zover dat noodzakelijk is voor de communicatie binnen de Vereniging. Deze gegevens kunnen slechts aan derden worden bekend gemaakt na toestemming van het/de betreffende lid/donateur.

3                      Het staat de leden c.q. een groep van leden vrij om activiteiten te starten, die in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Vereniging. De te ontwikkelen activiteiten behoeven de goedkeuring van het bestuur.

4                      Ten behoeve van de in dit artikel onder 3 genoemde activiteiten, kunnen werkgroepen worden gevormd.

5                      Activiteiten van leden en werkgroepen, die financiële consequenties hebben voor de Vereniging, moeten vóór het vaststellen van de begroting met het bestuur worden besproken. Ten behoeve van het jaarverslag van de Vereniging leveren werkgroepen tenminste de volgende gegevens: aantal leden, uitgevoerde werkzaamheden, gevoerd overleg, gevoerde publiciteit.

6                      Van zaken die voor de Vereniging van belang zijn wordt het bestuur zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

Artikel 2          Geldmiddelen

1                      Leden betalen een jaarlijkse contributie.

2.                     Ereleden zijn van het betalen van contributie vrijgesteld.

3                      Donateurs zijn zij, die dat bij aanmelding kenbaar maken. Donateurs betalen jaarlijks een bedrag van minimaal € 50,--. Donateurs kunnen, naast natuurlijke personen, ook zijn: instellingen, bedrijven, stichtingen etc.

4                      Leden en donateurs worden geacht hun contributie of donatie voor 1 april van ieder jaar te betalen.

5                      De vereniging dient een algemene reserve te bezitten van tenminste het bedrag van de jaarlijkse uitgaven.

Artikel 3          Bestuur

1                      Het bestuur komt ten minste vier maal per jaar in vergadering bijeen.

2                      Het bestuur heeft bij voorkeur een oneven aantal leden.   

3                      Elke bestuurder is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem of haar opgedragen taak (Art. 9 BW, boek 2).

4                      Besluiten in het bestuur worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen in een vergadering waar tenminste de helft van het aantal bestuursleden aanwezig is. Is het vereiste aantal niet aanwezig, dan wordt een tweede vergadering bijeen geroepen, waarin ongeacht het aantal aanwezige bestuursleden besluiten kunnen worden genomen over de punten die op de agenda stonden van de vervallen vergadering.

5                      Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de Vereniging en van alles betreffende de werkzaamheden op zodanige wijze een administratie te voeren en de daarbij behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de Vereniging kunnen worden gekend (Art. 10 BW, boek 2).                   

6                      De taken van de voorzitter zijn:

                        - Voorzitten van de bestuursvergadering en de algemene vergadering.

                        - In overleg met de secretaris opstellen van de agenda van bestuursvergadering en de

                          algemene vergadering.

                        - Het bewaken van de uitvoering van bestuursbesluiten.

                        - Het bewaken van de uitvoering van besluiten van de algemene vergadering.

                        De taken van de secretaris zijn:

                        - Het voorbereiden van de bestuursvergadering en de algemene vergadering.

                        - In overleg met de voorzitter opstellen van de agenda van de bestuursvergadering,

                          en de algemene vergadering.

                        - Het zorgen voor verslaglegging van de bestuursvergaderingen.

                        - Het behandelen van de ingekomen en uitgaande post.

                        - Het beheren van het archief.

                        - Het opstellen van het jaarverslag.

                        - Het opstellen van het werkplan.

                        - Het bewaken van het rooster van aftreden.

                        De taken van de penningmeester zijn:

                        - Het beheren van de financiële middelen.

                        - Het bijhouden van de financiële administratie.

                        - Het maken van het jaarlijks financiële verslag.

                        - Het maken van de begroting voor het komende jaar.

                        - Het zorg dragen voor de inning van contributies en andere gelden.

                        - De verantwoordelijkheid dragen voor de  leden- en donateursadministratie.

De penningmeester kan beschikken over de banksaldi van de vereniging. Bij afwezigheid van de penningmeester is een ander door het bestuur aan te wijzen bestuurslid gemachtigd om over de genoemde banksaldi te beschikken.

De penningmeester is gerechtigd om zelfstandig die uitgaven te doen, die in de begroting zijn goedgekeurd. Niet voorziene uitgaven vereisen de toestemming van de meerderheid van het bestuur.

De penningmeester houdt gedurende het boekjaar het bestuur op de hoogte van de financiële stand van zaken

7                      Vergt een of meer taken van het bestuur bijzondere kennis, die niet binnen het bestuur aanwezig is, dan kan zij zich op kosten van de Vereniging laten bijstaan door een deskundige.

Artikel 4          Algemene Vergaderingen

1                      Aan het begin van het jaar, voor 1 april, wordt de algemene vergadering gehouden. In deze vergadering wordt ondermeer de staat van baten en lasten gepresenteerd van het voorgaande jaar, inclusief het verslag van de kascommissie. Daarnaast wordt een jaarverslag met een verantwoording van het gevoerde beleid gepresenteerd.

2                      Aan het eind van het jaar wordt een algemene vergadering gehouden waarin het bestuur schriftelijk aan de leden ter besluitvorming voorlegt een werkplan voor het volgende jaar vergezeld van een daarop gebaseerde begroting.

3                      Het werkplan met de daarbij behorende begroting wordt opgesteld samen met de betreffende vertegenwoordigers van de verschillende activiteiten en werkgroepen.

Artikel 5          Slotbepalingen

1                      Dit reglement evenals de statuten dienen bij iedere ledenvergadering aanwezig te zijn.

2                      Op verzoek ontvangen leden, zolang de vereniging nog niet over een website beschikt, bij het aangaan van hun lidmaatschap een exemplaar van de statuten en van dit reglement.

3                      In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.

 

 

 

Share |