Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

.

Sections

Excursie naar Maarssen 12 mei 2018

Maarssen aan de Vecht Maarssen wordt voor het eerst vermeld in de 9e eeuw. In de middeleeuwen startte op het grondgebied van het huidige Maarssen het ontginningswerk van veengronden, dat daarna op grote schaal langdurig plaats zou vinden. Een uit de middeleeuwen daterend bouwwerk is de tufstenen toren (twaalfde eeuw) van de Nederlands–Hervormde kerk. Vooral rijke Amsterdamse stadslui bouwden na de middeleeuwen buitenplaatsen langs de Vecht. Onder andere Goudestein en Doornburgh. Tot 1789 mochten Joden niet in Utrecht wonen. Velen gingen daarom in Maarssen wonen en de rijken bouwden buitens, zoals Herteveld en Leeuwenburg. Zo kregen deVechtoevers in Maarssen de allure van een stadsgracht. De excursie begint met een bezoek aan het Vechtstreekmuseum, gevestigd in Koetshuis Silverstein (graag museumjaarkaart meenemen in verband met 5 euro entree). Na de lunch in restaurant de Brasseur zal onder deskundige leiding een rondleiding door de historische kern van Maarssen plaatsvinden. Kosten deelname € 22 (leden) of € 26 (niet-leden). Graag overmaken uiterlijk 5 mei op NL80 RABO 035 18 446 78 t.a.v. Historische Vereniging Wolfgerus van Aemstel o.v.v. excursie Maarssen en uw telefoonnummer. Aanmelding en informatie: Lenny van Erp: lennyvanerp@hotmail.com of 020 4961556.

PDF document icon PersberichtexcursieMaarssen.pdf — PDF document, 477 KB (489016 bytes)

gearchiveerd onder: